Komfort marketera
to po prostu wiedza. Jestem zwolennikiem automatyzacji marketingu oraz marketingu opartego na danych. Dla niektórych te określenia oznaczają to samo. Jednak dla tych, którzy samodzielnie prowadzą takie działania widać spore różnice.
Automatyzacja polega na prowadzeniu działań z zastosowaniem specjalnego oprogramowania.
Są to działania:
- reklamowe,
- sprzedażowe
- lub informacyjne.
Oprogramowanie automation marketing łączy się z innymi systemami, np. do sprzedaży produktów czy zarządzania relacjami z klientem. Dzięki zastosowaniu takich systemów kampanie reklamowe prowadzone są bardziej dokładnie a zgromadzone dane pozwalają na targetowanie kreacji do wybranych grup odbiorców.
Marketing automation
ułatwia docieranie do potencjalnych klientów i generowanie leadów sprzedażowych. Trzeba jednak wedzy z różnych obszarów marketingu aby swobodnie korzystać z dobrodziejstwa platform do automatyzacji.
Na moim blogu piszę o wszystkim z czym spotykam się w pracy marketera. Jako psycholog widzę nieco więcej więc do techniki automatyzacji dokładam serce 🙂
Decyzja o zastosowaniu marketingu automatycznego w firmie wymaga konkretnych przygotowań. Pominięcie ich sprawi, że wybrana platforma stanie się mało satysfakcjonująca. To nie jest rozwiązanie, które działa zaraz po zakupie systemu i jego instalacji. Podobnie jak nie przeprowadzimy kampanii reklamowej off-line bez badań dotyczących grupy docelowej. Nie obędzie się też bez przygotowania strategii komunikacji, kreacji, projektów i strategii mediowej.Również marketing automatyczny wymaga niezbędnych przygotowań.Bez nich, co tu dużo mówić używanie platformy stanie się w najlepszym wypadku frustrujące. Na podstawie analizy dostępnych danych np.: Google Analytisc, Google Tags projektujemy kampanię. Nakreślamy persony, przygotowujemy treści dla poszczególnych grup (person), treści do landing pages, e-maili, mediów społecznościowych. W marketingu automatycznym planujemy wysyłkę w nawiązaniu do czasu, gdy wybrana grupa użytkuje wybrane medium – np. odbiera i czyta maile, korzysta z Facebooka. Tworzenie person to zadanie zespołowe. Upłynie wiele godzin zanim na podstawie dostępnych danych powstaną odpowiednie persony.
A kreacja?
na potrzeby kampanii w platformach marketingu automatycznego trzeba przygotować projekty komunikacji skierowane do odpowiednich person. Jedna kreacja to za mało. Warto też przygotować wysyłkę testową. Sprawdzić jak odebrano przygotowany komunikat i dokonać korekty jeśli CTR (klikalność) nie jest satysfakcjonujący.
Nie wspomniałam jeszcze o przygotowaniu automatycznych reguł wysyłki na platformie. Nie jest to działanie intuicyjne i wymaga wprawy oraz testów. Marketing automatyczny jest bardzo dokładnym narzędziem i daje wiele informacji o klientach. Jednak nie działa bez odpowiedniej wiedzy i praktyki. Przychodzi taki czas, że marketing automatyczny staję się przyjemny. To następuje zaraz po fakcie opanowania wszystkich czynności o których pisałam wcześniej.